Nuttige Informatie

Maken van een website

Jouw website is je digitale visitekaartje. Hier moet alle informatie waar een klant naar zoekt te vinden zijn en... het liefst in één oogopslag. Pakkende teksten en een overzichtelijke opmaak maken het verschil voor de 'scannende' bezoeker. Die bezoeker is een potentiële klant en met een goede website kan jij hem binnenslepen. We geven jou graag tips voor een effectieve website.
 
Doelgroep bepalen

In het artikel over acquireren heb jij kunnen bepalen naar welke klanten jij op zoek bent.
 
Bij de bouw van jouw website is het van essentieel belang dat jij je in jouw doelgroep verplaatst:

  • Wat spreekt jouw klant aan? Een strak design of juist druk? Gebruik die stijl voor jouw website, los van of jij het zelf mooi vindt of niet.

  • Waar zoekt jouw klant naar op een website? Bied de antwoorden daarop in één oogopslag aan.

  • Hoe spreek jij de bezoeker aan? Gebruik het jargon van je doelgroep.

 
Houd er bij elke stap rekening mee dat jij zelf niet tot jouw doelgroep behoort en dat jij je zult moeten inleven in de beleving van jouw klant.
 

Doel website
Producten of diensten demonstreren en klanten binnenhalen, dat is wat jij als freelancer kan bereiken met een goede website. Houd dat doel ook altijd voor ogen bij de bouw ervan. Maak bijvoorbeeld jouw portfolio duidelijk zichtbaar. Bied aan wat de klant zoekt en bouw jouw hele website om dat doel te bereiken.
 
Huisstijl
Bouw de website in jouw huisstijl. Laat de stijl en kleuren overeenkomen met je logo.
 
Content
Alle inhoud van een website; teksten, afbeeldingen, video's etc. is content. Het hoort helemaal in lijn te zijn met het doel van jouw bedrijf. Bekijk regelmatig of alles nog een geheel vormt en schrap wat onnodig is weg. Bepaal hoe jij de boodschap wilt overbrengen; een afbeelding pakt iemand sneller dan een lap tekst, maar een video spreekt meer aan dan veel afbeeldingen. Let ook op welke woorden je gebruikt; titels, ondertitels en teksten bepalen jouw positie in zoekmachines.
 
Inrichting
Een bezoeker van een website kijkt eerst bovenaan de pagina en dan naar links. Zorg er dus voor dat daar de belangrijkste informatie staat. De minder belangrijke items kan je rechts plaatsen. Gebruik een logische volgorde zodat de bezoeker direct kan vinden wat hij zoekt.
 
Contactpagina
Wees duidelijk over de manier van contact opnemen en eerlijk over hoe snel jij reageert op bijvoorbeeld een e-mail. Wek vertrouwen bij de potentiële klant.
 
Responsive design
Websites worden steeds meer via mobiele telefoons en tablets bezocht. Het is van belang om jouw website hieraan aan te passen. Een responsive design maakt zichzelf op elk apparaat makkelijk leesbaar. Onmisbaar voor jouw bedrijf.
 
Laadtijd
Een bezoeker wacht gemiddeld een seconde tot een website geladen is. Mocht dit langer duren, dan surfen ze weer verder. Hierdoor kan je klanten mislopen en dat zou zonde zijn.
 
Vindbaarheid website
Je kunt nog zo’n mooie website hebben maar als de website niet goed vindbaar is in de zoekmachines (Google, Bing et cetera) dan is dat uiteraard zonde en bereik je niet het doel dat je juist voor ogen hebt met een website.
Het is aan te raden om bij de bouw van een website hier  goed aandacht aan te besteden. Goede structuur van de website, goede content, linkbuilding et cetera.
De vindbaarheid is van groot belang. Denk er dan ook over na om een professional in de arm te nemen voor het goed laten vinden van je website.


De bouw van jouw website is een belangrijke stap voor jouw bedrijf. Door online vindbaarheid stel jij jezelf beschikbaar voor jouw klanten.
 
We hopen dat onze tips jou verder helpen in deze belangrijke fase en we wensen je veel succes!